2012. október 29., hétfő

NEGYVENKETTEDIK, azaz 42. bejegyzés! Miért kerek az érme?

Felmerült pár hete egy nagyon fontos kérdés arról, hogy miért is kerek az érme? Sokat gondolkodtam, sok eredményre jutottam, de igazán "tudományosan" nem tudtam megmagyarázni...egészen mostanáig.

Mint tudjuk, az érme kerek. Tök triviális tény, de hányan gondoltak már bele, hogy miért? Én elgondolkodtam és volt egyszer egy nagyon jó ötletem...de elfelejtettem. Aztán jöttek kisebb ötletek, melyekben mások is segédkeztek. Szóba került, hogy azért kerek, mert így nem szúrja ki a zsebet. Nos, lehet, de így is belém tud állni, ha nagyon akar és ráadásul ugyanúgy kiszúrhatja a zsebet...személyes tapasztalat. Szóba jött az, hogy előnye származik ebből az automatákat gyártó cégeknek, mivel a pénz begurul a gépek alá és az is a gyártóké lesz. De nem, mivel rá kellett jönnöm, hogy pénz előbb volt, mint automata. Esetleg gazdaságosabb előállítani? Nem, mert akár lyukas kocka alakú érmék is lehetnének. Voltak tehát ötletek.

De egyszer csak bevillant. Mi egyszer majmok voltunk! Nekik is kellett valamivel fizetni, és számukra az érték a banán volt. Ezért mit lehet tenni? Felvágták a banánt KARIKÁKRA! Ami kör alakú, mint az érme. ők ezzel fizettek, banánkarikákkal. Tök egyértelmű! És mindez nemzedékeken keresztül zajlott le, köztudatba vésődve minden kis majom megtanulhatta azt, hogy az érték kerek kell legyen, bármiből is van. Mindez pedig "átmentődött" az emberiség köztudatába is 3-4 millió év múlva. Banánjuk nem volt, mert a jégkorszakban nem terem olyan, viszont később fémet öntöttek, és belőle értéket és hosszasan elmélkedve a legnagyobb akkori tudós és pénzváltó öntész aludt a fa alatt, majd egyszer csak fejére esett egy banán! Csupán ennyi kellett, hogy régi emlékei visszatérjenek őseitől...

(Kutatótársam Bözse, a majom,  és egy banán, ki már nincs köztünk, mert megettem.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése